Mössebergskyrkan EFS Falköping

På gång

En läkande helg

I vår tid premieras pengar och effektivitet. Men vad hände med vår själ? Många av oss bär på trötthet och krämpor i våra kroppar. Hänger detta ihop? Var med på ”En Läkande helg” i Mössebergskyrkan 4–6 oktober. Undervisar gör Rolf Nordemar som är smärtläkare och docent i reumatologi vid Karolinska Institutet. Christina Nordemar är fru till Rolf och musikterapeut. Tillsammans har de bl.a. skrivit boken ”När kroppen gråter”. Undervisar gör även Staffan Stadell som är präst och hans fru Elsemarie Stadell som är sjuksköterska.

Så här beskriver paren Nordemar och Stadell kursen: En stor del av Jesus undervisning och verksamhet handlade om att bota sjuka. Ca 30% av evangelierna innehåller det. Jesus ville att vi skulle fortsätta be för sjuka och det vill vi göra. Vi gör det sedan länge i Kummelby kyrka, Sollentuna församling, Svenska kyrkan. Nu vill vi också göra det i Mössebergskyrkan, Falköping, dit vi blivit inbjudna av Per Erik Aronsson. Vår undervisning och våra böner utgår från evangeliernas berättelser, t.ex:

• den krokryggiga kvinnan  (Luk 13:10 – 17)
  • mannen med en förtvinad hand  (Luk 6:6-11)
  • mannen vid Betesdadammen (Joh 5:1-18)
  • den blindfödde mannen (Joh 9:1-41)
  • Sackaios (Luk 9:1-10)

Läs gärna dessa berättelser som en förberedelse för kursen

Program:

Fredag 4/10
kl 19 – 20:
Introduktion

Lördag 5/10
kl 9 – 11.30 (ink 30 min paus)
: Jesus som läkare
kl 12 – 13.30: lunchpaus
kl 13.30– 16 (ink 30 min paus): Jesus läker de slagna
kl 16 – 17: samtal
kl 17 – 18: middagspaus
kl 18 – 19: Jesus upprättar, och därefter bön för dem som önskar

Söndag 6/10
kl 10.00:
Mässa, bön och samtal vid kaffet   (Staffan Stadell)

Bön för sjuka med handpåläggning för dem som önskar både 5/10 och 6/10
Önskvärt att de som är med på kursen är med alla dagarna men de som endast vill vara med på söndagens mässa är välkomna då.

Medverkande:
Staffan Stadell, präst
Elsemarie Stadell, sjuksköterska
Rolf Nordemar, läkare
Kristina Nordemar, musikterapeut

Kursavgiften för hela helgen är 250kr/person (Söndagens Mässa är självklart gratis). Mat och fika kostnad tillkommer (meddelas senare).

Anmälan

Anmälan och frågor till Per-Erik Aronsson, präst i Mössebergskyrkan, 073-71 39 535 eller pererik@mossebergskyrkan.se
(Anmäl dig senast 19 september)